تغذیه وزانو درد

شیوع آرتروز در مردان زیر ۴۵ سال و در زنان بالای ۵۵ سال می باشد. درمان های مختلفی از جمله فیزیوتراپی (لیزر درمانی مگنت تراپی  درای نیدلینگ ,ورزش درمانی و...) و انجام ورزش هایی نظیر پیاده روی و شنا، کاهش وزن، درمان های دارویی، تزریق استروئید یا حتی جراحی تعویض مفصل زانو برای این بیماران انجام می گیرد، ولی تحقیقات جدید نشان داده است تغییر رژیم غذایی، تاثیر بسزایی در درمان این بیماری دارد.

بعضی از غذاها دارای اثر ضدالتهابی و ضددرد برای آرتریت و دیگر انواع زانودرد محسوب می شوند. اثر این غذاها هم ردیف با داروهای شیمیایی تجویز شده برای درمان این بیماری است.

ماهی : اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی، ضدالتهاب طبیعی است. از آنجا که کاهش التهاب مفصل باعث کاهش درد زانو می شود، می توان گفت اثرات ضدالتهابی امگا ۳ منجر به کاهش درد زانو می شود. همچنین تحقیقات دیگری نشان داده است اسیدهای چرب امگا ۳ همچنین باعث کاهش سفتی صبحگاهی مفصل زانو در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید می شود.

علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی نه تنها عوامل ایجادکننده التهاب را مسدود می کند، بلکه از فعالیت پروتئین هایی که به خوردگی غضروف مفصل زانو منجر می شود نیز جلوگیری می کند.ماهی قزل آلا، ماهی تن، ساردین، شاه ماهی و ماهی های سرد آبی … بهترین منابع حاوی امگا ۳ محسوب می شود. همچنین مصرف کپسول های روغن ماهی نیز مفید است.

آب پرتقال بنوشید: آب پرتقال منبعی بسیار غنی از ویتامین C است. استئوآرتریت باعث خوردگی استخوان می شود. تحقیقات نشان داده است در افرادی که از مقادیر قابل ملاحظه ویتامین C استفاده کرده اند این عارضه کمتر دیده می شود. منابع غنی ویتامین C شامل پرتقال، فلفل سبز، گریپ فروت، توت فرنگی، انبه و کیوی است. نوشیدن یک لیوان آب پرتقال در مقایسه با خوردن آن، ۲۵ درصد بیشتر ویتامین C مورد نیاز بدن را تامین می کند.

سویا را در سبد غذایی خود بگنجانید: سویا سرشار از ماده ای به نام ایزوفلاون (نوعی هورمون گیاهی) است که اثرات ضدالتهابی دارد.اسفناج و پیاز بیشتری مصرف کنید: اسفناج سرشار از آنتی اکسیدان های لوتئین و زیاکسانتین است که درد ناشی از استئوآرتریت را کاهش می دهد.

از ادویه های مناسب استفاده کنید: ماده رنگی موجود در زردچوبه دارای خاصیت ضدالتهابی است. این ماده رنگی شبیه داروهای بازدارنده COX ۲ عمل می کند و باعث کاهش تورم مفاصل می شود.از زنجبیل بیشتر استفاده کنید: از زنجبیل به طور سنتی در درمان دل درد استفاده می شود. تحقیقات نشان داده است این ماده گیاهی در بیماران مبتلا به استئوآرتریت باعث کاهش التهاب و درد مفاصل بخصوص هنگام راه رفتن و ایستادن می شود.

و همچنین :
ـ  مواظب وزن خود باشید.

ـ از مصرف مواد قندی و چرب بخصوص چربی اشباع شده خودداری کنید.

ـ در رژیم غذایی خود بیشتر از میوه و سبزیجات استفاده کنید.

ـ از مواد غذایی حاوی کلسیم و آهن بیشتر استفاده کنید.

ـ حداقل دو بار در هفته از ماهی به جای گوشت قرمز استفاده کنید.

ـو ورزشهای که فیزیوتراپیست شما می گوید را جدی بگیرید و بهداشت فیزیکی را رعایت کنید

1395-07-24 16:17