سندرم تونل مچ دست یا سندرم کانال کارپ یا کارپال تانل ( CTS )

سندرم تونل مچ دست یا کانال کارپ

سندرم تونل مچ دست یا سندرم کانال کارپ یا کارپال تانل (  CTS  ) چیست ؟

سندروم تونل کارپ به دلیل فشار وارد شده به یکی از اعصاب حسی و حرکتی به نام عصب مدیان ایجاد می‌شود.

در مچ دست مجرا یا کانالی به نام کانال کارپ وجود دارد. در یک‌ سوی آن استخوانچه های مچ دست قرارگرفته‌اند و سوی دیگر آن ‌یک رباط یا نوار به نام رباط عرضی مچ دست Transverse carpal ligament قرارگرفته است.

کانال یا تونل از ترکیب دو ساختمان، یعنی ازیک ‌طرف مجموعه استخوانچه های مچ دست و از طرف دیگر رباط عرضی مچ دست ساخته می شود. از درون این کانال 9 تاندون خم کننده انگشتان دست و عصب مدیان عبور می‌کنند. عصب مدیان سپس در کف دست به شاخه‌هایی تقسیم‌شده و حس کف ‌دستی انگشتان شست و سبابه و میانی و نیمه خارجی انگشت انگشتری و همچنین برخی حرکات عضلات ناحیه به‌ ویژه بخشی از حرکات شست  را سبب می‌شود.

تنگی این کانال دلایل متعددی دارد. به طور مثال وجود یک تومور یا کیست در درون کانال یا بد جوش خوردن شکستگی‌های مچ دست و گاهی تراما  می‌تواند موجب شود فضای کانال تنگ شود . ولی در بیشتر مواقع علت ، تورم تاندون‌ها و غلاف اطراف آن‌ها است که از درون این فضا عبور می‌کنند.

این تاندون‌ها می‌توانند به علت حرکات مکرر و مداوم مچ دست و انگشتان متورم شوند و کارهایی مانند تایپ ،کار با موس ، تلفن همراه ، کارهای هنری ، کارهای خانه، تغییرات هورمونی ( به‌ویژه  در دوران بارداری یا  یائسگی ) و ...می‌تواند از عوامل ایجاد کننده یا تشدیدکننده علائم کارپال تانل باشند . علائم سندروم کانال مچ دست معمولاً به ‌تدریج آغازشده و با سوزش مکرر، خارش یا بی‌حسی در ناحیه کف دست و انگشتان، به‌خصوص انگشت شست و انگشتان میانی و اشاره همراه است. بعضی از افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند احساس ناکارآمد بودن در دست خود دارند و گاهی اوقات با ورم در این ناحیه مواجه می‌شوند. این علائم نخست در یک یا هر دودست در طول شب احساس می‌شود، افراد مبتلابه سندروم تونل کارپال ممکن است با احساس نیاز به لرزاندن دست یا مچ خود از خواب بیدار شوند. با تشدید علائم، فرد علائم  را در طول روز نیز احساس می‌نماید. در این حالت فرد ممکن است با کاهش توان گرفتن اجسام کوچک در دست یا انجام فعالیت‌های دیگر با دست‌ها مواجه شود. در مواردی که بیماری مزمن بوده و یا درمان‌نشده و به حال خود رها شود، عضلات پایه انگشت شست ممکن است تحلیل رفته و لاغر شدن عضلات مشهود باشد.

درد گردن شانه آرنج ، گاهی اوقات ممکن است در فرد در همان سمتی  از بدن که دست درگیر قرار دارد، احساس شود.

درمان :

سندرم تونل کارپال با انجام فیزیوتراپی مناسب به‌خوبی درمان می‌شوند. برای این کار، فیزیوتراپیست با ارزیابی دقیق وضعیت بیمار تعیین می‌کند که چه روشی را برای درمان طرح ‌ریزی نماید و اکثر این دردها با فیزیوتراپی قابل درمان است.

روش‌های درمان فیزیوتراپی

لیزر درمانی یا لیزر تراپی و روشی بنام میوفیشیال ریلیز ( که فیزیوتراپیست توسط دست تلاش می‌کند بافتهای درگیر را آزاد کند) یکی از بهترین روش‌های درمان فیزیوتراپی است . درکنار آن از روش‌هایی چون درای نیدلینگ که از سوزنهای طب سوزنی استفاده می شود و همچنین سایر تجهیزات فیزیوتراپی می توان بهره برد .

فیزیوتراپیست با انجام فیزیوتراپی در کنار استفاده از اسپلینت و رعایت موارد گفته تلاش برای بهبود بیمار می کند. چنانچه پاسخ درمانی مناسبی پدیدار نشود ممکن است جراحی پیشنهاد شود .

1395-08-25 12:22

گالری تصاویر