فیزیوتراپی و درمان رماتیسم مفصلی

فیزیوتراپی یکی از راه های درمان رماتیسم مفصلی است. این روش درمان به دو دسته فعال و غیر فعال تقسیم می گردد. در درمان غیر فعال بیشتر کار را فیزیوتراپیست مانند ماساژ انجام می دهد اما در روش فعال بیشتر کار به عهده بیمار است از جمله نرمش. معمولا درمان با روش غیر فعال آغاز می گردد و پس از اینکه بدن بیمار آمادگی لازم را پیدا کرد برنامه روش فعال آغاز می گردد.

درمان‌های غیرفعالی مانند ماساژ، درمان با گرما و سرما، آب درمانی، تحریک الکتریکی عصب از روی پوست (TENS) و اولتراسوند بدن را آرام و شل می‌کند.

درمان های غیر فعال :

• درمان با سرما : استفاده از کیسه یخ و اسپری های بی حس کننده مخصوص
  • درمان با گرما : استفاده از بالشتک های گرم برای تسریع بهبود
  • آب درمانی : بیمار در آب درمانی، به عنوان یک درمان غیرفعال، برای تسکین درد، شل شدن عضله‌ها و نرم کردن بدن بدون تحمیل فشار غیرضروری روی مفصل‌های فرسوده صرفاً در جکوزی می‌نشیند.
  • ماساژ : این روش شامل ضربه زدن، مالش دادن بافت‌های عضلانی می‌شود که در صورت استفاده منظم می‌تواند کاهش درد مزمن را به ارمغان بیاورد. توجه داشته باشید این روش را باید تحت نظر فیزیوتراپ انجام دهید تا مفید و بی خطر باشد. ماساژ معمولاً ایمن و بدون اثر جانبی است.
  • تحریک الکتریکی عصب از روی پوست : در این روش فیزیوتراپ الکترودهایی را روی نقاط حساس و دردناک قرار می دهد. این الکترودها جریان ضعیفی را به بدن منتقل می کنند که در نهایت موجب التیام درد می شود. این روش کاملا بدون درد است.
  • اولتراسوند : این روش  از امواج صوتی برای کاهش درد استفاده می کند. این امواج باعث تحریک و قدرتمند شدن نواحی که به علت درد قدرت خود را از دست داده بودند می شود.

درمان های فعال :

• تقویت و منعطف کردن عضله ها : همانطور که گفته شد درد باعث محدود شدن ناحیه حرکتی و کاهش قدرت عضلات می شود. فیزیوتراپیست با انجام حرکات کششی و تقویتی بر روی بیمار، عضلات او را بار دیگر قدرتمند می سازد.
  • ورزش هوازی (ایروبیک) : ورزش هایی چون پیاده روی و دوچرخه سواری نه تنها باعث کاهش وزن می شوند بلکه ستون فقرات را نیز تقویت می نمایند. کاهش وزن خود به تنهایی سبب کاهش درد می شود چون فشار کمتری به ستون فقرات وارد می شود.
  • ورزش در آب : همان انجام ورزش های هوازی در محیطی مناسب تر می باشد. فیزیوتراپیست نکات ایمنی را به بیمار آموزش می دهد تا در نبود فیزیوتراپیست بتواند از خود مراقبت کند و حرکات را به درستی انجام دهد. بیمار در صورت پیگیری برنامه ورزشی و تناسب اندام از شانس بسیار بالاتری برای لذت بردن از مزایای طولانی مدت فیزیوتراپی برخوردار می‌شود.

1395-08-24 10:39