فلج بلز یا درگیری عصب هفتم کرانیال

فلج بلز یا درگیری عصب هفتم کرانیال بیماری  است که بر اعصاب و عضلات صورت تأثیر گذاشته و موجب افتادگی یا فلج نیمی از صورت می‌شود. علائم این بیماری به دلیل آسیب به این عصب ایجاد می‌شود. این عصب عضلات بالابرنده ابرو، عضلات نزدیک چشم، عضلاتی که عامل لبخند زدن هستند و نیز عضلاتی که موجب باز و بسته شدن دهان بیمار می‌شوند را تحت کنترل خود دارد. این عصب همچنین مسئولیت انتقال احساس از قسمت جلوی زبان، کنترل غده‌های عرق صورت و مجراهای اشک چشم را بر عهده  دارد                                                                                              .
علائم اغلب به‌صورت ناگهانی بروز کرده و در طی ۴۸ ساعت پیشرفت می‌کنند. این بیماری در هر سنی و جنسی رخ می‌دهد. در بیشتر موارد عضلات یک‌ طرفه صورت کامل یا نیمه‌ کامل فلج شده و صورت فرد به سمت دیگر صورت که عضلاتش سالم است کشیده می‌شود. فرد از دیدن چهره خود معمولا به شدت وحشت زده می شود. در بسیاری مواقع فرد ممکن است تصور کند که دچار سکته مغزی شده است ( در سکته مغزی گاهی فلج صورت دیده می شود)
دلیل ایجاد آن التهاب و آسیب به عصب کنترل کننده عضلات صورت است ولی اینکه دقیقا به چه دلیل رخ می دهد مشخص نیست .
ممکن است فرد چند روز پیش از بروز این مشکل دچار بیماری ویروسی مثل سرماخوردگی ، گوش درد ... و یا استرس شدید روحی شده باشد.

علائم فلج بل :

• ضعیف شدن عضلات صورت
  • فلج شدن عضلات صورت
  • درد در ناحیه گوش
  • درد چشم یا پشت چشم
  • افزایش ترشح اشک
  • افزایش ترشح بزاق و بیرون ریخته شدن آن از دهان
  • خشک شدن چشم‌ها
  • کاهش حس چشایی

درمان :
  فیزیوتراپی شامل استفاده از مدالیته های چون تحریک الکتریکی ، تمرین درمانی، بیوفیدبک، لیزر درمانی، درمان‌های دستی برای افزایش دامنه حرکتی عضلات، بهبود کنترل حرکت‌های صورت و  دارودرمانی که معمولا از داروهای کورتیکو استروئید و گاهی آنتی‌ویروس استفاده می‌شود. اغلب افراد پس از درمان بهبودی کامل خواهند یافت

@physiotherapypak